Забезпечення умов професійного самовизначення учнів у навчальному процесі
Забезпечення умов професійного самовизначення учнів у навчальному процесі
Як вже зазначалося, процес первинного знайомства зі світом професій починається ще у дошкільних навчальних закладах. Таким чином, початкова школа як продовження пропедевтичного етапу в сфері профорієнтаційної роботи має на меті закріпити та поглибити знання учнів про найрозповсюдженіші професії та професії своїх батьків, у них формується правильне емоційне ставлення до праці, з'являється бажання займатися корисною справою, якісно виконувати доручену роботу.
Важливу роль в цьому процесі займає наступність між дитячими садками та школою. Звичною є практика взаємовідвідування занять у ДНЗ вчителями початкових класів і уроків в першому класі вихователями садочків (дидактичні, рольові вправи, сюжетні ситуації). Ця взаємодія є постійною і дозволяє зробити процес адаптації в школі м'яким і безболісним. Так, наприклад, у ДНЗ №17.та 59 існують 0.5 ставки учителів англійської мови, введених за рахунок коштів Соледарської міської ради, що сприяє більш ретельній і планомірній підготовці дошкільнят до навчання в початкових класах з поглибленим вивченням англійської мови. А на базі ДНЗ №59 функціонує фізкультурно-оздоровчий напрям розвитку дошкільнят, що напряму впливає на подальше формування здорового способу життя у школі.
Школа І-III ступенів веде активну діяльність в сфері професійного самовизначення учнів. Здійснювана на окрузі в цілому і в опорній школі зокрема цілеспрямована робота зі створення умов для професійного самовизначення учнів є невід'ємною частиною навчального процесу. Вона проводиться всім педагогічним колективом, з опорою на методичні рекомендації з кожного предмету, тому вчителі-предметники включають в систему опитування, пояснення нового матеріалу відомості професійного характеру. Педагоги повсякчас звертають увагу на те, де можуть застосовуватися знання з даного предмета, людям яких професій вони необхідні. В свою чергу адміністрація школи постійно відслідковує це питання через систему внутришкільного контролю, відвідування та взаємовідвідування уроків, оскільки уся шкільна робота повинна сприяти професійному самовизначенню учнів, насамперед виявленню й розвитку схильностей і здібностей, формуванню мотивів вибору професії, професійних інтересів, моральних та інших якостей, важливих для майбутньої трудової діяльності.
З цією метою шкільними методичними об'єднаннями були розроблені схеми взаємозв'язку навчальних предметів з різними професійними сферами, адже кожен навчальний предмет в школі має свої специфічні можливості у здійсненні профорієнтації учнів. Але слід враховувати, що жоден предмет не
2 професій. Тому в профорієнтаційній роботі вкрай важливою є координація дій адміністрацією школи, класними керівниками та учителями-предметниками. Тому тільки враховуючи принцип наступності, комплексності, можна досягти значних результатів.
Велику роль в цій роботі відіграють професіографічні картки, оскільки вони дають змогу учню отримати цілий комплекс знань, що лежать в основі успішного професійного самовизначення. Для цього вчителі оволодівають методикою відбору профорієнтаційного матеріалу, який постійно доповнюється, оновлюється, враховуючи передовий педагогічний досвід, що дає можливість планомірно й органічно пов'язувати професійну орієнтацію зі змістом навчальних предметів. З цією метою в предметних кабінетах оформлено профорієнтаційні куточки, де систематизовано цей матеріал.
При відборі матеріалу слід керуватися принципами та критеріями, що витікають зі змісту освіти. Плідною в цьому напрямку є система роботи вчителів Мініної М.Л., Сласної А.Д. (учителі англійської мови), Добрившої А.П (учитель математики), Бєлєнькова А. Є. (учитель фізики), Петрикєєвої Н.Г. (учитель історії), Самка В.М. (учитель хімії, біології), Опришкової С.Г. (учитель фізичної культури).
Учні 5-7 класів знайомляться з ринком праці нашого міста, оскільки однією з основних умов профорієнтації в навчальному процесі є врахування потреб у кадрах на місцевих підприємствах та організаціях. Адже учні повинні знати де і які знання вони можуть застосувати в межах міста та району. Враховуючи це завдання вчителями-предметниками вибудовується ефективна система профорієнтаційної роботи, яка дозволяє розвинути здатність школяра до самостійного професійного визначення, оскільки наприкінці цього етапу учням доводиться робити перший усвідомлений вибір, який напряму впливатиме на його майбутнє - це вибір допрофільноcті подальшої підготовки.
На етапі завершення основного ступеня середньої школи (8-9 клас) особливе значення приділяється самовизначенню учнів, частина з яких продовжує освіту у професійно-технічних, середніх спеціальних навчальних закладах чи у 10-11 класах школи. Одним з головних завдань на цьому етапі є створення нерозривного зв'язку між допрофільною підготовкою та профільним навчанням як основи здобуття майбутньої професії. Учні 10-11 класів округу отримують різнопланову профільну підготовку. Як результат - створюється нерозривний зв'язок між шкільною та вищою освітою.
Так, вже більше двадцяти років в нашій школі функціонують класи з поглибленим вивченням англійської мови. Саме іноземна філологія є одним з найбільш пріоритетних напрямків роботи педагогічного колективу школи в сфері профорієнтаційної роботи. Закладаються основи, які сприяють професійному самовизначенню учнів, велика частина яких щороку обирає англійську своєю майбутньою професією. Ще одним зі шляхів профорієнтації в цьому напрямку стало підписання двостороннього договору з Горлівським державним
педагогічним інститутом іноземних мов про базову школу. Співпраця викладачів вищого навчального закладу та вчителів школи триватиме до 2015 року і передбачає підвищення професійної майстерності педагогів та поглиблення фахових знань учнів.
Досвід введення математичного допрофілю дозволив продовжити навчання учнів за аналогічним профілем у старшій школі, започаткування якого було продиктоване бажанням учнів та батьків, фаховим рівнем учителів-предметників, зацікавленістю учнів у результатах навчання в освітніх закладах, а також високим попитом на професії, в яких саме математика є одним з основних предметів, Це пояснюється знаходженням на території міста двох великих підприємств (ДП «Артемсіль» та «KNAUF Гіпс Донбас»), а також великою перспективністю професій, в яких математика є спеціальним предметом, в інших сферах виробництва та промисловості.
Кілька років на базі Соледарської загальноосвітньої школи Ї-ІІІ ступенів №13 функціонували класи суспільно-гуманітарного профілю. Та у 2009 році через збільшення запиту з боку учнів та батьків на допрофільну підготовку та профільне навчання з математики відбувся перерозподіл напрямків допрофесійної підготовки в межах округу, у зв'язку з чим було започатковано історичний профіль навчання у ЗОШ №14, що дозволило урізноманітнити вибір варіантів індивідуального освітнього напряму.
Крім того, вже протягом кількох років у ЗОШ №13 функціонують класи зі спортивним допрофілем, але через низку об'єктивних причин він так і не отримав свого продовження у старшій школі, оскільки учні, що демонстрували найкращі результати, запрошувалися на навчання до школи олімпійського резерву. Таким чином, за три роки роботи допрофілю 16 дітей стали учнями подібних шкіл у Києві, Харкові, Донецьку. Такі результати стали можливими завдяки взаємодії суб'єктів освітнього округу, а саме діяльності на його території спортивного комплексу ДП «Артемсіль».
Свідченням активної профорієнтаційної роботи з боку учителів, що викладають непрофільні предмети, є відсоток учнів, що обирають медико-бїологічний напрям професійної підготовки, оскільки педагоги завжди ставлять перед собою відповідну мету під час планування та проведення уроків, А це є ознакою того, що профорієнтація в школі та на окрузі не обмежується виключно допрофілями та профілями.
Оскільки педагогічними колективами навчальних закладів округу створюються всі умови для успішного професійного самовизначення учнів під час підготовки та проведення навчальних занять як на початковому етапі навчання в школі, так і на етапі допрофільної підготовки та профільного навчання як основних форм профорієнтації в школі. Тож, в цілому можна стверджувати, що напрямок діяльності щодо профорієнтації вибрано доцільно як у навчальний роботі, так і у виховній.
з Відповідно до розробленої моделі, профорієнтаційна робота ведеться всіма
Відповідно до розробленої моделі, профорієнтаційна робота ведеться всіма суб'єктами округу, починаючи з дошкільного віку.
Підготовча фаза (рання профорієнтація) починається ще в дитячому садку і триває до 4 класу, У цей період в рамках профорієнтаційної роботи відбувається вивчення учня, йому прищеплюють інтерес і любов до праці.
Про роботу дошкільних навчальних закладав в цьому напрямку більш детально розповість завідуюча ДНЗ №59 Єфимович Тетяна Володимирівна.