Модель профорієнтаційної діяльності на освітньому окрузі №7 «Рівний рівному»
Модель профорієнтаційної діяльності на освітньому окрузі №7 «Рівний
рівному»
Одним із пріоритетних напрямків змін сучасної школи є перегляд ставлення до організації профорієнтаційної роботи, потреба створення складної, динамічної гнучкої соціально-педагогічної системи, спроможної створити умови для реального професійного самовизначення учня в сучасних умовах, крім того на це націлює Профорієнтаційна програма Донецької області на 2008-2011 роки та Програма зайнятості населення на території Артемівської міської ради на 2010-2011 роки.
Нині, коли ринок праці й ринок освітніх послуг знаходяться у протиріччі, коли знайти роботу за фахом та реалізувати свої можливості, досягти успіху дуже складно, школа стоїть на роздоріжжі: орієнтувати молодь на улюблену «справу всього життя» чи формувати особистість, здатну за будь-яких умов пристосуватися до всіляких негараздів у суспільстві, працювати в будь-якій сфері та бути «заробітчанином».
Вибір школи повинен бути однозначним: учні мають право знати складні умови ринку праці і бути соціально-адаптованими, компетентними у бурхливому сьогоденні.
Тому профорієнтація це - цілеспрямований пошук відповідей на знамениті запитання Едісона: що потрібно людям? Що я вмію добре робити? Що я вмію робити найкраще з того, що потрібно людям? Пошук відповідей на ці запитання і є мета принципово нового механізму профорієнтаційної роботи, при якому допомога підростаючому поколінню у виборі професії та орієнтації «у дорослому житті» будуть не просто голослівними фразами, а реальними діями, спрямованими на результат.
Звичайно, що школа сама по собі не в змозі організувати ефективну профорієнтаційну роботу, спираючись лише на допрофільність та профільність навчання. Тож аби досягти плідних результатів в цій сфері необхідна співпраця з дошкільними, загальноосвітніми, позашкільними навчальними закладами, установами професійної підготовки, культури та спорту тощо. Найбільш якісно цю співпрацю можливо організувати в межах діяльності освітніх округів.
Освітній округ - це не тільки об'єднання його суб'єктів, а простір життя дитини, і тільки неформальне, нетрадиційне зацікавлене ставлення всіх закладів округу дасть змогу досягти результату, виховати особистість, здатну самостійно створити свій життєвий успіх, знайти себе в сучасних соціально-економічних умовах.
Соледарський округ №7 «Рівний-рівному» об'єднує Соледарську ЗОШ №14, ДНЗ №14, 17, 59, НВК №23, СПЛ №111, ЦДЮ, ЦКНТ, спорткомплекс ДП «Артемсіль», музичну школу, міську дитячу бібліотеку та Соледарську ЗОШ №13 як опорний навчальний заклад на окрузі. Співпраця суб'єктів округу ґрунтується на Положенні про освітні округи, Плані роботи освітнього округу «Рівний -рівному».
В Плані роботи освітнього округу чітко визначено основні завдання роботи, спрямовані на ефективну співпрацю в сфері профорієнтації, аналіз виконання яких заслуховується на засіданнях ради округу двічі на семестр. Пріоритетним напрямком діяльності округу є створення сприятливих умов для успішного професійного самовизначення учнів. З цією метою в структурі ради округу визначено відповідальних за цей напрямок роботи.
У ході дослідно-експериментальної роботи творчою групою округу розроблено модель профорієнтаційної роботи в умовах профільного навчання та функціонування освітнього округу. Ця модель — комплексна система заходів, спрямованих на забезпечення допомоги особистості в активному свідомому професійному самовизначенні й трудовому становленні.
Взаємодія суб'єктів округу відбувається в таких основних напрямках:
природничо-математичному, філологічному; суспільно-гуманітарному,
фізкультурно-оздоровчому та творчому. Ці напрямки реалізуються через різні форми й методи профорієнтаційної роботи: творчі конкурси, круглі столи, ділові ігри, екскурсії, захист проектів тощо. Крім того, профорієнтаційну роботу на окрузі проводять учителі всіх навчальних предметів, класні керівники, інші фахівці різних галузей, виробництво ДП «Артемсіль», представники міського Центру зайнятості, вищих навчальних закладів, адже здійснюючи допрофільну підготовку та профільне навчання, школа та усі суб'єкти округу прагнуть створити такі умови, які допомогли б школяреві усвідомити образ свого «Я» та реалізувати себе в тому чи іншому напрямі діяльності.
Важливу роль у професійній орієнтації школярів також відіграють факультативні курси. Значна їх частина орієнтує старшокласників на конкретну професію і дає їм певний обсяг знань, умінь і навичок з цієї професії; «Українське ділове мовлення», «Ділова активність», «Ділове спілкування».
Робота гуртків, що функціонують на базі шкіл округу, та співпраця з іншими суб'єктами сприяють розвитку творчих нахилів учнів. Діти мають змогу розвивати вокальні, хореографічні здібності, удосконалювати фізичну майстерність у різних видах спорту.
Ще одним важливим аспектом нашої роботи є психологічний супровід профорієнтації в навчально-виховному процесі, оскільки одним з ключових моментів професійного самовизначення є бачення особистості насамперед не як об'єкта, а як суб'єкта саморозвитку.