Діти "з особливими потребами" мають вчитися у звичайних школах
Діти "з особливими потребами" мають вчитися у звичайних школах
Інтеграція дітей "з особливими потребами" у звичайні шкільні
колективи має допомогти таким дітям швидше адаптуватися в соціумі, але
може стати для них справжнім випробуванням
Днями Кабмін України зробив черговий крок на шляху впровадження в країні
інклюзивної освіти - а саме затвердив порядок організації цього процесу
в загальноосвітніх закладах. Таким чином, тепер є практично все, щоб
школярі з вадами фізичного або розумового розвитку, в тому числі й
діти-інваліди, навчалися серед своїх однолітків не в спеціальних
інтернатах, а в звичайних школах за місцем проживання.
І це
ніби як і непогано. По-перше, українська система середньої освіти ще на
один крок наближається до світових стандартів: власне, сам документ і
було розроблено в рамках виконання Конвенції про права інвалідів та
низки інших актів, покликаних покращити життя незвичайних дітей у
звичайному суспільстві.
По-друге, в Україні сьогодні і так
налічується 129 тисяч дітей з особливими освітніми потребами, які живуть
і навчаються нарівні з усіма. Та й сам порядок розроблявся з
урахуванням досвіду двох десятків навчальних закладів, що беруть участь у
реалізації Всеукраїнської програми з соціальної адаптації та інтеграції
дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку
шляхом інклюзивної освіти. А значить, ідея працює і потребує
продовження.
По-третє, перебування серед своїх однолітків дійсно позитивно впливає на
"інклюзивних" дітей: вони швидше розвиваються, краще схоплюють
інформацію й взагалі демонструють більш вражаючі результати, ніж
навчаючись в школах-інтернатах. Однак у Україні, як завжди, є свої
реалії, здатні поставити жирний хрест на будь-який навіть
багатообіцяючій ініціативі. І якщо їх не врахувати, то спроба поліпшити
життя "особливих" школярів може перетворитися для них буквально на
катування.
Справа в тому, що, якщо говорити відверто, наше
суспільство не готове приймати з розкритими обіймами тих, хто чимось
відрізняється від основної маси. А вже інвалідів мало не відверто списує
з рахунків. І дитяче, точніше, підліткове співтовариство - не виняток,
оскільки є відображенням усіх позитивних і негативних рис дорослого
соціуму.
Багато цих рис гіперболізовано: діти взагалі не
здатні пригнічувати неприязні почуття. І те, що викликає в підлітка
роздратування, як правило, викликає й агресію. Відповідно, якщо в цю
непідготовлену середу "вкинути" таку ж непідготовлену дитину з фізичними
або розумовими вадами - результат, взагалі-то, буде прогнозованим.
"Я можу привести приклад дитини з особливими потребами, яка вчилася у
звичайній школі, - розповіла корекційний педагог і сімейний психолог
Ірина Сухомлинова. - Можу сказати, що оцінки їй, загалом, ставили тільки
зважаючи на її стан. А діти до неї ставилися дуже погано. Нехай це була
приватна гімназія, і діти були не з простих сімей, але й у звичайних
школах, думаю, ситуація може бути аналогічною. Особливо якщо врахувати,
що школярі діляться на групи, у них є своя ієрархія, лідери".
За словами Сухомлинової, тут багато чого залежить від педагогів. І
навряд чи вчителі зможуть утримувати позитивне ставлення до незвичайних
дітей - вони й зі звичайними не завжди можуть впоратися. Та й не всі
педагоги самі готові ставитися до таких дітей нормально. "Думаю, що
школи будуть шукати будь-які приводи, щоб не брати таких дітей", -
вважає психолог.
А приводи такі у шкіл, виходячи з Порядку
організації інклюзивної освіти, будуть. Наприклад, у документі йдеться,
що "рішення про створення класів з інклюзивною освітою приймається
керівником навчального закладу з урахуванням вимог населення та за умови
наявності матеріально-технічної та методичної бази, відповідних
педагогічних кадрів" і так далі, а "власник закладу виділяє в
установленому порядку кошти" для всього цього.
Відповідно,
якщо буде бажання знайти причину для того, щоб не відкривати такі класи,
- це зробити дуже просто. Мовляв, вчителів немає, умов немає, школа, як
у відомому мультфільмі, населена роботами...
Але навіть якщо
керівництво шкіл і піде назустріч, то знову виникає вже згадана
проблема: перебувати "інклюзивним" учням все одно доведеться не у
вакуумі, а в товаристві дітей звичайних.
Між тим, на думку
Сухомлинової, соціалізація дітей з особливими потребами у звичайних
школах все ж можлива. Особливо, якщо психологів у школах і часу на
роботу з проблемними дітьми буде більше. Однак - і це найголовніше -
"вводити" особливих дітей в дитячі колективи бажано все-таки не в
школах, а набагато раніше. Коли такі учні з'являються в школі, то вони
не схожі на інших, що й стає причиною конфлікту.
Якщо ж діти з
раннього віку матимуть досвід та навички спілкування з різними
однолітками і будуть розуміти, що "несхожі" діти не є "поганими" або
"дивними", то ніякої спеціальної адаптації не потрібно. "Якщо правильне
ставлення будуть формувати і батьки в сім'ї, і в дитячому садку, то цей
процес проходитиме набагато легше і для дітей, і для вихователів, і для
педагогів", - вважає експерт.
За матеріалами:
Комментарии
Мерзляк Математика 6 клас гдз
Виленкин 5 математика
гдз математика 6 Виленкин