Тел: (0627) 44-30-26

Соледарская общеобразовательная школа I-III ступеней №13

Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з економіки - 19 Октября 2012

Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з економіки

No photo

     Завдання І етапу
                    Всеукраїнської олімпіади з економіки
     2012– 2013 навчальний рік

9 клас
            1. Визначте, правильними чи неправильними є наступні твердження та коротко обґрунтуйте свою відповідь. (15 балів)
            1) Основною рисою командної економіки є державна власність.
2) Сонячне світло, здоров’я, спілкування та знання є благами..
3) Поняття обмеженості стосується лише природних ресурсів.
4) Крива виробничих можливостей показує всі альтернативні комбінації двох благ, які можуть бути вироблені за наявних ресурсів.
5) Школяр купив у кіоску ручку за 10 грн. За цих обставин гроші виконують функцію обігу.
             1. Определите, правильны или неправильны следующие утверждения и коротко обоснуйте свой ответ.
             1) Основной чертой командной экономики является государственная собственность.
            2) Солнечный свет, здоровье, общение и знания являются благами.
            3) Понятие ограниченности касается только природных ресурсов.
            4) Кривая производственных возможностей показывает все альтернативные комбинации двух благ, которые могут быть произведены при имеющихся ресурсах.
            5) Школьник купил в киоске ручку за 10 грн. При этих обстоятельствах деньги выполняют функцию обращения.
Критерії  оцінювання: вірна відповідь – 1б; коротке обґрунтування – 2б.
2. Задача. (15 балів)
Відомо, що у попередньому році взуттєва фабрика «Чобіток» випустила 4500 пар чобіт при використанні праці 60 робітників. Наступного року цей показник збільшився до 5060 пар, а кількість працівників зросла на 30%. Визначте, як змінилась продуктивність праці робітника взуттєвої фабрики порівняно з попереднім роком.
Известно, что в предыдущем году обувная фабрика «Сапожок» выпустила 4500 пар сапог при использовании труда 60 работников. В следующем году этот показатель увеличился до 5060 пар, а количество работников выросло на 30%. Определите, как изменилась производительность труда рабочего обувной фабрики в сравнении с предыдущим годом.
            Критерії оцінювання: формула продуктивності праці – 2б; розрахунок продуктивності праці у попередньому році – 5б; розрахунок продуктивності праці у наступному році – 5б; розрахунок відносної зміни продуктивності праці – 3б.
            3. Задача. (20 балів)
             У деякій країні за умови цілковитого використання всіх ресурсів умовно виробляються тільки два товари – велосипеди і пральні машини. Якщо всі ресурси будуть  задіяні у виробництві велосипедів, то можуть бути вироблені 100 велосипедів; якщо всі ресурси будуть задіяні у виробництві пральних машин, то можуть бути вироблені 40 пральних машин.
             А. Побудуйте криву виробничих можливостей.
             Б. Визначте альтернативні витрати виробництва обох видів товарів.
             В. Покажіть, які зміни відбудуться на графіку, якщо у виробництві велосипедів буде застосована більш продуктивна технологія.
             Г. Позначте на графіку точки, які відповідали б ефективним і неефективним способам використання ресурсів.
             В некоторой стране при условии полного использования всех ресурсов условно производятся только два товара – велосипеды и стиральные машины. Если все ресурсы будут задействованы в производстве велосипедов, то могут быть произведены 100 велосипедов; если все ресурсы будут задействованы в производстве стиральных машин, то могут быть произведены 40 стиральных машин.
              А. Постройте кривую производственных возможностей.
              Б. Определите альтернативные издержки производства обоих видов товаров.
              В. Покажите, какие изменения произойдут на графике, если в производстве велосипедов будет использована более производительная технология.
              Г. Покажите на графике точки, которые отвечали бы эффективным и неэффективным способам использования ресурсов.
Критерії оцінювання: відповідь на завдання А – 5б., Б -5б., В – 5б., Г – 5б.
              4.Задача. (25 балів)
              У економіці країни Еколендія функції попиту та пропозиції мікроавтобусів задані рівняннями: Qd  = 8 –Р;    QS  = Р – 1, (Р – тис. дол..; Q – тис. одиниць). 1. Визначте і покажіть графічно рівноважну ціну та обсяг продажу мікроавтобусів. 2. Як зміниться рівноважна ціна та обсяг продажу, коли: 
              а) держава підвищить податок на продаж мікроавтобусів; 
              б) держава введе дотацію для виробників мікроавтобусів?
              В экономике страны Эколэндия функции спроса и предложения для микроавтобусов заданы уравнениями: Qd  = 8 –Р;    QS  = Р – 1, (Р - тыс. дол.; Q - тыс. единиц). 1. Определите и покажите графически равновесные цену и объем продаж микроавтобусов. 2. Как изменится равновесная цена и объем продаж, если:
 а) государство повысит налог на продажу микроавтобусов; 
б) государство введет дотацию для производителей микроавтобусов.
           Критерії оцінювання: побудова графіків попиту і пропозицій (за кожен 3б) – 6б; визначення рівноважного значення ціни та обсягу – 9б; визначення ринкових ситуацій (за кожну 5б) – 10б.
5. Творче завдання. (25 балів)
             В теперішній час гроші нічого самі по собі не вартують і не обмінюються на срібло і золото. Чому ми приймаємо незабезпечені гроші?
                                             
                                               Завдання І етапу
                    Всеукраїнської олімпіади з основ економіки
                                            2012-2013 навчальний рік
                                                      10 клас
          Завдання №1 Тести (одна правильна відповідь, яка оцінюється в 1 бал)
1.Яке визначення економіки ви вважаєте найбільш повним і достовірним?
а) економіка – це сукупність галузей промисловості і сільського господарства, які   виробляють предмети споживання;
б) економіка – це особлива сфера життя суспільства, що охоплює виробництво товарів та послуг, обмін ними і розподіл створених благ та їх споживання;
в) економіка – це сфера життєдіяльності суспільства, від якої залежить рівень  добробуту населення країни;
г) економіка – це особлива сфера життя країни, яка охоплює виробництво і споживання товарів та послуг і сприяє подальшому розвитку суспільства.
2.Що зі вказаного нижче є предметом вивчення мікроекономіки?
а) зростання рівня безробіття в країні;
б) вплив інформаційної революції на темпи зростання виробництва;
в) збільшення обсягів купівлі коштовностей внаслідок збільшення доходів  споживачів;
г) як впливають іноземні кредити на можливість загальної комп’ютеризації шкіл.
3.Якими причинами можна пояснити існування економічних проблем?
а) безмежністю потреб та обмеженістю ресурсів;
б) зростанням населення на Землі;
в) наявністю великої кількості бідних країн;
г) катастрофічним погіршенням екологічної ситуації на планеті.
4.Зростання доходів споживачів призведе до:
а) зменшення покупок виробів з натурального хутра;
б) збільшення пропозиції виробів з натурального хутра;
в) збільшення попиту на вироби з натурального хутра;
г) збільшення величини пропозиції виробів із штучного хутра.
5.Основою виробничих відносин виступає:
а) спосіб організації виробничого процесу;
б) класова боротьба між власниками засобів виробництва і працівниками;
в) спосіб взаємодії людини з природою;
г) власність на засоби виробництва і виготовлений продукт.
         Завдання №2 Дайте відповідь «так» чи «ні». Обґрунтуйте ваше рішення (правильна відповідь - 1 бал; коротке обґрунтування - 2 бали)
1. Чи необхідно було вивчати економічні дисципліни персонажам казки про золоту рибку?
2.   Чи служитиме багатий природний ресурсний потенціал України вирішальним фактором її економічного процвітання?
      3.    Чи належать до складу предметів праці дари природи(лісові ягоди, гриби тощо)?
      4.     Чи можна перенести дію економічної категорії «потреба» на тваринний світ?
      5.     Виробництво є матеріальною основою життя суспільства.
          Завдання №3 Класифікуйте нижче перелічені фактори виробництва (кожна відповідь-1б.)
1. Земля під будівлею заводу, який випускає певну продукцію.
2. Ділянка лісу.
3. Робітник, який працює на підприємстві.
4. Особа, яка організувала виробництво продукції молочної промисловості .
5. Технічна документація на новий телевізор.
      Завдання №4 Розв’язати задачу (20 балів)
Діяльність конкурентної фірми характеризується наступними показниками:
TR=18 тис.; VC= 4 тис.; FC= 8 тис.; ATC= 4 тис.; MC= 6,1.
1. Визначте, в якому періоді розглядається діяльність даної фірми.
2. Оцініть положення фірми і на основі аналізу даних показників оберіть варіант поводження фірми.
      Завдання №5 Розв’язати задачу (20 балів)
Функція попиту населення на шкарпетки представлена формулою: Qd = 9- p; функція пропозиції: Qs = -6 + 2p.
1) Визначте рівноважну ціну та рівноважний обсяг продажу шкарпеток.
2) Припустимо, що за кожну продану одиницю товару виробники одержують додатково дотацію 1 грош. од. з держбюджету. Визначте рівноважну ціну та рівноважний обсяг продажу з врахуванням дотації. Надайте графічну ілюстрацію.
       Завдання №6 Розв’язати задачу (20 балів)
Петренко збирається відкрити власний бізнес. Відомо, що витрати, пов’язані з ним включають купівлю обладнання (термін служби 10 років) – 50 тис. грн.(амортизаційні відрахування сплачуються раз на рік), на зарплату персоналу 10 тис. грн. на рік, на сировину – 200 тис. грн.. на рік.
На сьогодні місячна зарплата Петренка складає 500 грн. На купівлю устаткування та на заробітну плату персоналу підприємець збирається витратити власні заощадження, що приносять йому 10% річних. Петренко очікує щорічно отримувати виручку у розмірі 230 тис.грн. Чи є відкриття власного бізнесу вигідною операцією, якщо для даної галузі прийнятним вважається економічний прибуток у розмірі не менше 2 тис. грн. на рік?
          Завдання №7 Творче завдання (15 балів)
Люди, що живуть у великих містах, хотіли б дихати чистим повітрям і готові заплатити за це. Чому важко призначити ціну на чисте повітря, яким ми дихаємо, і використовувати отримані кошти для покращення його якості?

                              Завдання I етапу
             Всеукраїнської олімпіади з економіки
                    2012-2013 навчальний рік
                                     11 клас
I рівень (10 тестових завдань по 1 балу)
1. Укажіть, що є основною метою раціонального споживача: а) мінімізація витрат на придбання товарів; максимізація загальної корисності від споживання товарів; максимізація граничної корисності від споживання благ; г) одержання максимального прибутку.
2. Гранична корисність товару – це: а) загальна корисність у розрахунку на одиницю товару; б) максимальне значення загальної корисності товару; в) приріст загальної корисності при збільшенні обсягу споживання товару на одиницю товару; г) показник, що відображає якість товару.
3. Укажіть найімовірнішу причину, яка змушує людей робити вибір: а) виконання розпоряджень органів влади; б) виконання громадських обов’язків, в) безмежність потреб та обмеженість ресурсів, г) бажання покращення якості свого життя вже сьогодні.
4. Визначте, чому дорівнює альтернативна вартість виготовлення додаткового автомобіля на підприємстві: а) прибутку, який отримає виробник, продавши цей автомобіль;, б) грошовим витратам на виробництво цього автомобіля; в) ціні, за якою буде проданий цей автомобіль; г) іншим товарам, від яких необхідно відмовитися, щоб виготовити автомобіль.
5. Укажіть, що демонструє точка на кривій виробничих можливостей (КВМ): а) можливість виробництва двох товарів із найменшими витратами; б) варіант найкращого споживання двох товарів; в) ефективне виробництво; г) виробництво двох товарів за наявних обмежених ресурсів.
6. Укажіть напрямок потоку в моделі ринкового кругообігу: власники сімейного підприємства сплачують за використану електроенергію: а) від фірм на ринок ресурсів; б) від домогосподарств на ринок товарів та послуг; в) від фірм на ринок товарів та послуг; г) від домогосподарства на ринок ресурсів.
7. Укажіть, на яке запитання дає відповідь підприємцю «голосування грошима»: а) як виробляти? б) що виробляти? в) для кого виробляти? г) із якою метою виробляти?
8. Виберіть визначення поняття «попит»: а) кількість товару, яку бажає купити окремий споживач або група осіб в одиницю часу за певних умов; б) забезпечене грошима бажання покупця (покупців) придбати товар за певною ціною; в) кількість товару, яку фактично вдалося придбати; г) кількість товару, яку покупець хотів би споживати в одиницю часу.
9. Визначте умову перебування ринку в рівноважному стані: а) попит дорівнює пропозиції, б) ціна товару дорівнює витратам на його виготовлення; в) задіяні всі економічні ресурси; г) величина попиту дорівнює величині пропозиції.
10. Укажіть, яке визначення найкраще характеризує гроші: а) засіб, за допомогою якого можна вирішити всі існуючі економічні проблеми; б) загальний еквівалент, за допомогою якого зручно вимірювати вартість товарів та послуг; в) джерело збагачення; г) свідоцтво про певний рівень добробуту їхнього володаря.
II рівень.  Твердження: так, ні, коротке пояснення. (15 балів)
1. Фундаментом піраміди потреб Маслоу є фізіологічні потреби.
2. Виробництво є матеріальною основою життя суспільства.
3. Пошук альтернативних варіантів зумовлений обмеженістю виробничих ресурсів.
4. Крива виробничих можливостей показує максимальну кількість благ, яку можна виробити в даній економічній системі з даними ресурсами.
5. Кожен економічний ресурс приносить відповідний прибуток.
III рівень. Задачі (по 20 балів)
1. Вартість банківського процента становить 10% на рік. Розрахуйте суму депозиту через три роки за умови, що початкова сума вкладу становить 500 грн., а процент, який нараховує банк, є простим.
2. Функції попиту і пропозиції помідорів на місцевому ринку описуються рівняннями: Qd=170-5Р; Qs=20Р-5. Визначте:
а) ринкову ціну помідорів та обсяг продаж;
б) якщо ціна буде примусово встановлена державою на рівні 5грн/кг, що виникне на ринку (дефіцит чи надлишок), яким буде його розмір?
в) на цей ринок було привезено для продажу додатково 50 кг помідорів; як зміняться параметри ринкової рівноваги?
3. Визначте, яку кількість і яких товарів придбає учень в шкільному буфеті, якщо його оцінка корисності окремих товарів у балах наведена у таблиці, а він намагається максимізувати свій добробут і задовольнити потреби на 100 балів.
кількість сосиски салат сік Тістечка
1 15 14 12 25
2 13 9 11 8
3 10 3 6 2
4 4 0 1 0
IV рівень. Творче завдання (15 балів)
Інвестиції в освіту вважаються найбільш вигідним вкладенням капіталу. Потвердіть чи спростуйте це, використовуючи конкретні приклади.
 
                                 Задание I этапа
          Всеукраинской олимпиады по экономике
                         2012-2013 учебный год
                                      11 класс
I уровень (10 тестовых заданий по 1 баллу)
1. Укажите, что является основной целью рационального потребителя: а) минимизация расходов на приобретение товаров; максимизация общей полезности от потребления товаров; максимизация предельной полезности от потребления благ; г) получение максимальной прибыли.
2. Предельная полезность товара - это: а) общая полезность в расчете на единицу товара; б) максимальное значение общей полезности товара; в) прирост общей полезности при увеличении объема потребления товара на единицу товара; г) показатель, который отображает качество товара.
3. Укажите самую вероятную причину, которая вынуждает людей делать выбор: а) выполнение распоряжений органов власти; б) выполнение общественных долгов, в) безграничность потребностей и ограниченность ресурсов, г) желания улучшения качества своей жизни уже сегодня.
4. Определите, чему равняется альтернативная стоимость изготовления дополнительного автомобиля на предприятии: а) прибыли, которую получит производитель, продав этот автомобиль; б) денежным расходам на производство этого автомобиля; в) цене, по которой будет продан этот автомобиль; г) другим товарам, от которых необходимо отказаться, чтобы изготовить автомобиль.
5. Укажите, что демонстрирует точка на кривой производственных возможностей (КПМ): а) возможность производства двух товаров с наименьшими расходами; б) вариант наилучшего потребления двух товаров; в) эффективное производство; г) производство двух товаров при имеющихся ограниченных ресурсах.
6. Укажите направление потока в модели рыночного круговорота: владельцы семейного предприятия платят за использованную электроэнергию: а) от фирм на рынок ресурсов; б) от домохозяйств на рынок товаров и услуг; в) от фирм на рынок товаров и услуг; г) от домохозяйства на рынок ресурсов.
7. Укажите, на какой вопрос дает ответ предпринимателю «голосование деньгами»: а) как производить? б) что производить? в) для кого производить? г) с какой целью производить?
8. Выберите определение понятия «спрос»: а) количество товара, которое желает купить отдельный потребитель или группа лиц за единицу времени при определенных условиях; б) обеспеченное деньгами желание покупателя (покупателей) приобрести товар по определенной цене; в) количество товара, которое фактически удалось приобрести; г) количество товара, которое покупатель хотел бы потреблять в единицу времени.
9. Определите условие пребывания рынка в равновесном состоянии: а) спрос равняется предложению, б) цена товара равняется расходам на его изготовление; в) задействованы все экономические ресурсы; г) величина спроса равняется величине предложения.
10. Укажите, какое определение лучше всего характеризует деньги: а) средство, с помощью которого можно решить все существующие экономические проблемы; б) общий эквивалент, с помощью которого удобно измерять стоимость товаров и услуг; в) источник обогащения; г) свидетельство об определенном уровне благосостояния их обладателя.
II уровень.  Утверждение: да, нет, короткое объяснение (15 баллов)
1.Фундаментом пирамиды потребностей Маслоу являются физиологичные потребности.
2.Производство является материальной основой жизни общества.
3.Поиск альтернативных вариантов предопределен ограниченностью производственных ресурсов.
4.Кривая производственных возможностей показывает максимальное количество благ, которое можно произвести в данной экономической системе с данными ресурсами.
5.Каждый экономический ресурс приносит соответствующую прибыль.
III уровень.  Задачи (по 20 баллов)
1. Стоимость банковского процента составляет 10% в год. Рассчитайте сумму депозита через три года при условии, что начальная сумма вклада составляет 500 грн., а процент, который насчитывает банк, является простым.
2. Функции спроса и предложения помидоров на местном рынке описываются уравнениями: Qd=170-5Р; Qs=20Р- 5. Определите:
        а) рыночную цену помидоров и объем продажи;
б) если цена будет принудительно установлена государством на уровне 5грн/кг, что возникнет на рынке (дефицит или излишек), каким будет его размер?
в) на этот рынок было привезено для продажи дополнительно 50 кг помидоров; как изменятся параметры рыночного равновесия?
3. Определите, какое количество и каких товаров приобретет ученик в школьном буфете, если его оценка полезности отдельных товаров в баллах приведена в таблице, а он пытается максимизировать свое благосостояние и удовлетворить потребности на 100 баллов.
количество сосиски салат сок Пирожные
1 15 14 12 25
2 13 9 11 8
3 10 3 6 2
4 4 0 1 0
IV уровень.  Творческое задание (15 баллов)
Инвестиции в образование считаются наиболее выгодным вложением капитала. Подтвердите или опровергните это, используя конкретные примеры.

    

19.10.2012 Автор: Мирошниченко Н.Н. | просмотров 3579